Veelgestelde vragen
Algemeen
U wenst te boeken : dit kan online en op kantoor. Als u het online invulde, dan krijgt u van ons telefoon : zo bent u zeker dat wij uw boeking binnen kregen en kunnen wij met u verder bespreken betr. voorschot, verzekering en allerlei vragen die u nog heeft. Volgende gegevens zijn belangrijk : de officiële achternaam en de eerste voornaam, adres, telefoon- en/of gsm--nummer. Daarnaast vragen wij nog zaken zoals de verzekering (annuleringsverzekering moet zo snel mogelijk na boeking beslist worden) en het voorschot, dat ongeveer een 3de van de prijs bedraagt. Dit voorschot kan per creditcard of per overschrijving.
Na boeking : als u geboekt heeft en we hebben het voorschot ontvangen, krijgt u van ons de bevestiging/bestelbon per e-mail toegestuurd. Gelieve alles hierop goed na te zien, en dan vooral de namen zoals op uw identiteitskaart. Indien iets niet correct op uw bestelbon staat dient u ons dit mee te delen op info@deblauwevogel.be.
Een 4-tal weken vóór afreis ontvangt u de saldo-factuur per email. U zal een betaallink meegestuurd krijgen om het eindsaldo online te vereffenen met een betaalmiddel naar keuze (Bancontact, VISA, Mastercard).
De reisdocumenten worden per mail opgestuurd ongeveer 10 dagen vóór afreis.
Gelieve, als u bijvoorbeeld met 2 of meerdere koppels boekt, per koppel te boeken en door te geven in de opmerking dat u samen reist. Dan zijn de dossiers per koppel en krijgt iedereen zijn eigen bevestiging, factuur, enz. Dit is vooral ook belangrijk betreffende de juistheid van de namen.
Assistentie en medische zaken : indien u medicatie nodig heeft en u neemt deze in de handbagage mee, moet u ofwel de bijsluiter erbij meenemen, ofwel een engelstalig doktersattest. Indien het medische apparaten zijn of injecties, gelieve ons een mail te sturen. Dan contacteren wij de vervoersmaatschappij wat hun richtlijnen zijn.
Indien u assistentie nodig heeft en/of een rolstoel e.d. meeneemt, moet dit op voorhand doorgegeven worden via een formulier van de rederij of luchtvaartmaatschappij. Gelieve ons te contacteren.
Nuttige info betreffende de zaken in de handbagage kan u vinden op de website van de luchthaven van Zaventem : http://www.brusselsairport.be/en/passngr/lugagge_travelinfo/packing_your_bags/
Annulaties : indien u, spijtig genoeg, moet annuleren, gelieve met ons contact op te nemen. U moet ons hiervan altijd schriftelijk via mail, fax of brief verwittigen met daarin de namen van de personen die annuleren, de bestemming en de vertrekdatum en de reden. Als u zelf een annuleringsverzekering heeft, dan krijgt u de annulatiebon opgestuurd, waarmee u bij uw verzekeringsmaatschappij terecht kan. Indien u via De Blauwe Vogel de annuleringsverzekering heeft, dan krijgt u verzekeringsformulieren per post die in detail door u en de dokter moeten ingevuld worden. Na ontvangst van dit ingevuld formulier sturen wij alles door naar de betreffende verzekeringsmaatschappij (die is verschillend naargelang de reis) en dan neemt het ongeveer 6 weken in beslag voor de verzekering ons hiervan hun beslissing laat weten.
Tegenwoordig zijn er geen echte vliegtickets meer. U ontvangt enkel de juiste vluchtgegevens of gegevens van de afspraak. Met uw reispas of identiteitskaart kan u dan inchecken aan de juiste balie die u opgezocht heeft op de schermen in de vertrekhal.
Bagage : algemeen is het toegelaten gewicht van de handbagage 6 kgs en voor de ingecheckte valies 20 kgs, tenzij anders vermeld. De afmetingen van de handbagage zijn maximum 115 cm, de 3 afmetingen opgeteld (bijvoorbeeld 50cmx40cmx25xm). Om de rug van de kruiers op de luchthaven te sparen, mag 1 valies maximum 32 kgs wegen, bijvoorbeeld als u maar 1 valies zou meenemen per koppel.
Alleen op reis met groep : het single-supplement vindt u onder de prijskader in het programma zelf op onze website.
Thema-dagen : zie onze website en daar kan u ook intekenen hierop
geld : de Euro wordt wereldwijd goed aanvaard. U kan deze meestal wisselen ter plaatse. Als u eerst hier US-Dollars koopt, dan moet u ter plaatse misschien opnieuw gaan wisselen met opnieuw kosten tot gevolg. Heeft u nog US-Dollars liggen, dan kan u deze wel opgebruiken.
creditcards : gelieve uw bank hierover te raadplegen : zij moeten uw creditcard vermoedelijk ook ‘vrijmaken’ voor het land waar u naartoe gaat en kijk ook naar de veiligheidslimiet als u nog veel wenst te kopen ter plaatse. En dan kunnen zij u ook zeggen wat de kosten zijn.
Documenten en visa
Gelieve altijd uw identiteitsdocumenten op tijd te checken betreffende de geldigheid. Tegenwoordig vragen de meeste landen een geldigheid van tenminste 6 maanden na thuiskomst. U bent hiervoor ten allen tijden zelf verantwoordelijk, maar wij helpen u graag verder met uw vragen.
De meeste rederijen vragen de gegevens van de identiteitskaart of reispas, anders geven zij geen cruisedocumenten uit. Als dit zo is, krijgt u hiervoor een 3-tal maanden voor afreis een briefje met de vraag om de kopie hiervan door te sturen.
Sommige landen vragen ook een visum. Als wij dit voor u kunnen regelen in België, krijgt u hiervoor de instructies een 3-tal maanden op voorhand, en dan beslist u zelf of u het via ons of zelf regelt.
Op onze website staan ook een aantal links betr. visa : https://www.deblauwevogel.be/?pg=info&ID=7
Nuttige info kan u vinden op : http://diplomatie.belgium.be/nl/
Cruises
Betr. de reis- en bijstandsverzekering bij cruises : aan wal = het land waar u aanmeert/aan boord = de vlag waaronder het schip vaart : aan wal moet u naar het land kijken waar u aanmeert of uw verzekering geldt : bijvoorbeeld Italië : dan is een Europese verzekering voldoende. Aan boord moet u kijken onder welke vlag het schip vaart : zie Wikipedia : bijvoorbeeld Celebrity Silhouette : vaart onder Maltese vlag, dus Europese verzekering is voldoende. Bijvoorbeeld MSC Fantasia : vaart onder Panamese vlag : dus als u in de Middellandse Zee vaart met dit schip dan zou u voor op het schip een wereldwijde verzekering moeten hebben.
Inchecken en betaling aan boord : bij het inchecken geeft u uw creditcardgegevens door. U krijgt op de voorlaatste avond de afrekening, of kan het altijd raadplegen op uw tv-scherm in uw kajuit. Als u geen creditcard heeft, zal u cash een bepaald bedrag moeten afgeven dat geldt als uw krediet. Als dit op is, contacteert de receptie u.
Geld : aan boord wordt niet met cash geld gewerkt : alles wordt via uw kajuitkaart op uw creditcard aangerekend.
kledij : u krijgt elke dag een programma van de volgende dag in uw kajuit, met daarbij het thema in het restaurant : als het dan ‘captain’s diner’ is dan wordt er voor de heren een geklede vest en das gevraagd. Tenzij u dan natuurlijk naar het buffet restaurant gaat.
Haardroger : mag niet meegenomen worden. Er is een haardroger per kajuit.
Honden/hondjes : niet toegelaten aan boord
Handdoeken : per kajuit zijn genoeg handdoeken. Aan het zwembad zijn er andere : ze vragen uw kajuitkaart en bij het terugbrengen van de handdoeken wordt uw kajuitkaart terug gevraagd. Wenst u aan wal toch een handdoek te gebruiken, neem dan misschien een lichte van thuis mee
elektriciteit : gewone stopcontacten en 220 volt
Excursies : U kan altijd op de echte website van de rederij per haven nazien wat de uitstappen inhouden, hoeveel ze kosten en de moeilijkheidsgraad nazien. Als u op cruise gaat, kijk dan op voorhand wat de rederij aanbiedt in die tijd dat u daar bent (dan weet u ook wat het belangrijkste is wat er te zien is), en dan kan u via internet naar allerlei websites gaan die ter plaatse zaken aanbieden. Van zodra u de cruisedocumenten heeft, kan u met de individuele reservatienummer eventueel online excursies boeken.
Bagage : als u met de bus naar de vertrekhaven gaat, is 1 valies en 1 handbagage per persoon toegelaten. Als het met het vliegtuig is, dan gelden de algemene richtlijnen, tenzij anders vermeld.
Single op cruise : meestal is er een supplement van 80 % of meer.
Vluchten
Seating en specials : de groepsreizen zijn geboekt met 1 reservatienummer voor de hele groep. Daardoor is het kiezen van de zetel op voorhand niet mogelijk.
Deze info is onderhevig aan wijzigingen. Wij besteden de uiterste zorg aan de informatie op de website. Het kan echter zijn dat hierin een fout sluipt. De Blauwe Vogel kan in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele foutieve informatie.